Zarządzanie zmianą w pracy menedżera – szkolenie dla Executives*
CEL I PROFIL SZKOLENIA
Program oparty jest na moim 22-letnim doświadczeniu zawodowym i szkoleniowym, skonfrontowanym z wiedzą i umiejętnościami ekspertów międzynarodowych, np. współpracujących z MIT (Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, USA) Zmiany w przedsiębiorstwach, organizacjach, są dziś tak częstym zjawiskiem, że niejednokrotnie przyjmują status permanentny. W trakcie mojej ścieżki korporacyjnej zmiany zaczęły następować regularnie co roku, w okresach letnich, czasem przed podsumowaniem półrocza, a czasem w sierpniu, gdy analizy stopnia realizacji celów były już dostępne. Wiele podmiotów gospodarczych wdraża zmiany na przełomie roku – w okresie zimowym. Nie ma więc reguły, ale pewne jest, że zmiany dotyczą nie tylko członków zarządu, ale w ogromnym stopniu menedżerów średniego szczebla oraz – przede wszystkim – zwykłych pracowników. Szkolenie, które prowadzę, porusza i wyjaśnia na praktycznych przykładach następujące kwestie:
- geneza zmiany, jej sens i logika – na co mamy realny wpływ?
- jak odnaleźć się w zmianie i dostrzec w niej swoje szanse z punktu widzenia menedżera,
- jak zarządzać zmianą,
- jak przekonać do zmiany podległych pracowników,
- jakie działania podjąć, aby w zmianie osiągnąć założone cele,
- jak uniknąć typowych błędów we wdrażaniu zmiany,
- jak wykorzystać specyficzną kulturę organizacji w zmianie,
- jak dopasować swoje zachowania i działania w zmianie do nakreślonej strategii przez właścicieli, radę nadzorczą czy zarząd,
- jak wyprzedzać proces zmian, tak aby być ich kreatorem
- metody wprowadzania zmiany – dlaczego nie wszystkie drogi prowadzą do wyznaczonego celu
- kto tak naprawdę ma władzę i realny wpływ na ludzi i procesy w organizacji – poszukiwanie ambasadorów zmiany
- kiedy zmiana zamienia się w rutynę
- psychologia zmiany – postawy ludzi, co nimi kieruje
Case study, rozwiązywane podczas szkolenia, biorą pod uwagę 3 perspektywy w zmianie: strategiczną, polityczną i kulturalną.
Przedsiębiorstwa i duże korporacje XXI-wieku są coraz bardziej złożone, trudne do zrozumienia a zarządzanie nimi stanowi większe wyzwania niż kiedyś. Zarządzający nimi menedżerowie muszą posiadać rozległą wiedzę o ludziach w organizacji i zadaniach przez nich realizowanych. Podczas wdrażania zmian muszą umieć wykorzystać zdobytą wiedzę w podejmowaniu konkretnych działań, w czym elastyczność i zrozumienie specyfiki organizacji jest największym atutem. Poruszanie się w złożonym środowisku przedsiębiorstwa tylko na podstawie wniosków płynących z liniowych zależności i struktury organizacyjnej często nie przynosi pożądanego efektu. Dopiero sięgnięcie do siatki mniej oficjalnych powiązań i niuansów kulturowych może skutecznie pomóc w przeprowadzeniu zmiany.
Proponowane szkolenie — Zarządzanie zmianą w pracy menedżera — dopasowane jest do specyfiki danego przedsiębiorstwa. Możliwe jest również zaprojektowanie szkolenia w wariancie otwartym – uwzględniającym specyfikę wielu branż i stopnia złożoności organizacji oraz dynamicznego środowiska pracy. Program szkolenia obejmuje 3 dni szkoleniowe, gdzie trzeciego dnia przeprowadzana jest symulacja biznesowa – która może przyjąć formę praktycznego zaliczenia szkolenia (indywidualnego bądź w podgrupach)
WIEDZA i UMIEJĘTNOŚCI, KTÓRE MENEDŻER ZDOBĘDZIE PODCZAS SZKOLENIA
- dlaczego zmiany są potrzebne i w jaki sposób pomagają w rozwoju organizacji
- jak dopasować dotychczasowe metody i cele zarządcze do środowiska zmiany
- praktyczne narzędzia i techniki przydatne we wdrożeniu zmiany
- w jaki sposób pozyskać i utrzymać w procesie ambasadorów zmiany
- przeprowadzenie diagnozy kultury organizacji
- zmiana a elementy digitalizacji i lean management
- zasady funkcjonowania dynamicznego środowiska pracy
- kluczowe czynniki sukcesu w zmianie
- jak pokonywać bariery w przeprowadzaniu zmian
- jak kreować zmiany w organizacji – korzyści versus ryzyko
ADRESACI SZKOLENIA
- menedżerowie średniego szczebla
- członkowie Zarządu
- ambasadorowie i promotorzy zmiany
- dyrektorzy zarządzający
- dyrektorzy i menedżerowie HR
- dyrektorzy obszarów zarządzania i rozwoju organizacji
- pracownicy aspirujący do roli liderów w procesie zmiany
PROGRAM SZKOLENIA
- podzielony na bloki tematyczne i uzupełniony ćwiczeniami warsztatowymi w podgrupach, po każdym omówionym zagadnieniu:
– geneza i filozofia zmiany
– 3 perspektywy zmiany
– psychologia zmiany
– digitalizacja i lean management w zmianie
– myślenie strategiczne w zmianie
– techniki oddziaływania w zmianie
– rozpoznawanie i wykorzystanie w zmianie kultury organizacji
– angażowanie ambasadorów w zmianie
– co zyskuje kreator zmian
– symulacja biznesowa w implementowaniu zmiany - przewidziany na 3 dni szkoleniowe (bloki 7-godzinne) lub 2 dni szkoleniowe (bloki 9-godzinne)
- godziny rozpoczęcia i zakończenia szkolenia, przerwy, termin i miejsce szkolenia – do uzgodnienia
*** Koncepcja i Program chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie części lub całości informacji, programów zawartych w ofercie Academy of Skills Tomasz Wójtowicz w formie elektronicznej lub innej bez zgody autora zabronione
Notka trenerska:
Tomasz Wójtowicz, Phd – jestem wieloletnim praktykiem gospodarczym, a także nauczycielem akademickim i trenerem biznesowym. Posiadam 22-letnie doświadczenie zawodowe, w tym 13-letnie na stanowiskach kierowniczych, w dużych organizacjach międzynarodowych (Citigroup, Commerzbank, Grupa DBK), jak również w mniejszych spółkach (ATW-Poznań Sp. z o.o. – Prezes Zarządu i WSIiE TWP w Olsztynie – Przewodniczący Rady Zarządzającej) W trakcie mojej kariery korporacyjnej 8-krotnie byłem uczestnikiem oraz liderem zmian strukturalnych i organizacyjnych, zawsze pozostając w stosunku pracy z pracodawcą, który dokonywał zmian, a nie w roli teoretyka biznesu, naukowca, doradcy czy konsultanta. Pozwoliło mi to zdecydowanie najlepiej poznać i zrozumieć aspekty wprowadzania zmian w organizacji, zarówno z perspektywy pracownika, jak i menedżera.
W latach 2011-2019 pełniłem funkcję Head of Trade Finance Department w mBanku S.A. (Grupa Commerzbank) Wcześniej – w latach 2000-2011 – w ramach mojej ścieżki rozwoju zawodowego powierzono mi stanowisko Kierownika Sprzedaży Regionalnej oraz Dyrektora Biura Sprzedaży Produktów Bankowości Transakcyjnej dla klientów instytucjonalnych w Citi Handlowy (Citigroup) W latach 1997-2000 pracowałem w dziale finansowym, przygotowując analizy i raporty na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych w Grupie DBK. W ramach moich obowiązków menedżerskich skutecznie zarządzałem grupą 50 osób i współpracowałem bezpośrednio i pośrednio z siecią doradców i analityków bankowych w całym kraju (ponad 300 osób) Zarządzałem również spółką handlową oferującą towary dla branży FMCG (ATW-Poznań Sp. z o.o.) oraz finansami i procesami restrukturyzacyjnymi uczelni niepublicznej (Wyższa Szkoła Informatyki i Ekonomii Towarzystwa Wiedzy Powszechnej)
Tytuł doktora nauk ekonomicznych w obszarze zarządzania i rachunkowości uzyskałem w 2004 roku na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim. Pozwoliło mi to połączyć wiedzę teoretyczną z praktyką gospodarczą i w okresie 20 lat (1998-2018) specjalizowałem się w działalności naukowej w następujących obszarach: rachunkowości finansowej, rachunkowości zarządczej, analizie finansowej, finansach przedsiębiorstwa oraz audycie wewnętrznym (ponad 25 publikacji, adiunkt w Katedrze Ekonomii)
W maju 2019 roku zostałem absolwentem MIT, USA, w wyniku ukończenia międzynarodowego szkolenia dla Executives: Leading change in complex organization, zorganizowanego przez Massachusetts Institute of Technology Sloan School of Management, Cambridge, USA.